Groot, groter, grootst, het lijkt een onomkeerbare trend in transport en logistiek. We zijn inmiddels al gewend aan mega containerschepen op de wereldzeeën die record na record breken. Daarnaast worden ruim 1.500 Langere en Zwaardere Vrachtwagens op de Nederlandse wegen ingezet sinds 2005, en worden ook goederentreinen steeds langer. Een groter transportvolume per voer- of vaartuig, dat stelt natuurlijk ook eisen aan terminals en distributiecentra waar deze transportmiddelen moeten laden en lossen. De nieuwe containerterminals van RWG en APM Terminals op Maasvlakte II zijn inmiddels in vol bedrijf, maar hoe zit het met distributiecentra in Nederland?

Buck Consultants International heeft onlangs in kaart gebracht hoeveel XXL distributiecentra (DC) van meer dan 40.000 m2 de laatste 3 jaar in Nederland zijn gebouwd of aangekondigd. We hebben meer dan 30 XXL DC’s in onze database staan die recent gerealiseerd zijn of gaan worden. Het grootste in aanbouw zijnde DC in de afgelopen jaren kent een oppervlak van ca. 145.000 m2, en wordt gebouwd door Leeyen Vastgoed in Sittard-Geleen. De investering was ruim 50 miljoen euro, en het DC kent een multimodale ontsluiting via weg, binnenvaart en spoor. Een interessante ontwikkeling, want het bedrijf ziet specifiek kansen in de positie van Zuid-Limburg als logistieke hot spot naast Venlo. Ook de nr. 2 op de ranglijst is te vinden in Limburg, want Heylen bouwt in fasen een E-commerce logistics campus in Venlo van 140.000 m2. Hiervan is de eerste 61.600 m2 afgenomen door het Amerikaanse fashion bedrijf PvH (o.a. Tommy Hilfiger). De nr. 3 van de lijst is te vinden in Midden-Brabant, waar voor bol.com in Waalwijk momenteel een nieuw DC van 135.000 m2 wordt gebouwd. Naast deze top-3 zijn er volop verdere plannen voor XXL DC’s in Nederland. Zo staat Michael Kors op de drempel om een nieuw DC in Venlo te openen van 122.000 m2, terwijl DPD een nieuwe distributie hub van eveneens ca. 100.000 m2 gaat bouwen in Oirschot, nabij Eindhoven. Ook de nieuwe DC’s van ACTION (Echt-Susteren), Primark (Roosendaal), ARVATO (Venlo) en Rhenus Logistics (Son en Breugel) staan in onze DC XXL top-10. Al deze DC’s kennen meer dan 70.000 m2 vloeroppervlak.

Wat is de oorzaak van deze groei aan XXL DC’s in Nederland? Een belangrijke reden is de opkomst van E-commerce, en de wens van de consument om via verschillende kanalen (omni-channel) beleverd te worden. Dit betekent dat er sneller meer artikelen geleverd moeten worden, en die moeten op voorraad zijn. Verder geldt dat de volumes in het warehouse ook tegen lage kosten per item afgehandeld worden. Veel XXL DC’s kennen een combinatie van mechanisatie voor het basisvolume en handmatige afhandeling van pieken, en hier is ruimte voor nodig. Tenslotte biedt de opzet van een XXL DC ook ruimte voor toekomstige groei, waarbij steeds meer op meerdere verdiepingen gewerkt wordt. We verwachten daarom dat de trend van XXL DC’s in de nabije toekomst nog even doorzet, zeker omdat deze nieuwe XXL DC’s nog niet de grootste van Nederland zijn. Het DC van Koopman in Emmeloord is bijvoorbeeld ruim 200.000 m2 groot, terwijl de bloemenveiling in Aalsmeer met 860.000 m2 het grootste handelsgebouw ter wereld is. De limiet voor XXL DC’s in Nederland is dus zeker nog niet bereikt!

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI