Nederland en afhaalpunten, het is de afgelopen 15 jaar geen gelukkig huwelijk geweest. Terwijl in onze buurlanden deze punten voor internetbestellingen als paddenstoelen uit de grond schoten, liep de klant in Nederland er met een grote boog omheen. Waarom internetbestellingen afhalen als je deze ook aan de deur kan laten bezorgen? Geen moeilijke keuze, en 85 tot 90% van de klanten laat momenteel dan ook hun internet bestellingen thuis bezorgen tegen relatief lage kosten. Dat laatste kan omdat Nederland een relatief dichtbevolkt land is, waarin fijnmazige distributienetwerken goed opgezet en uitgebaat kunnen worden. Ondanks dit is er een opmerkelijke opmars van afhaalpunten in de laatste twee jaar. Kiala was één van de eerste partijen die vanuit Frankrijk op de Nederlandse markt kwam. Het is inmiddels overgenomen door UPS, en heeft 700 afhaalpunten in kleinere winkels. Bol.com heeft inmiddels ook 700 afhaalpunten in de winkels van Albert Heijn, en Post NL heeft meer dan 2.000 afhaalpunten, onder meer in bouwmarkten. Maar er worden ook nieuwe afhaalinitiatieven opgezet. Zo heeft De Buren inmiddels zo’n 30 afhaalpunten met duizenden kluizen over het gehele land, met de ambitie om in enkele jaren in meer dan 200 gemeenten een vestiging te hebben. En Superdirect zet net als AH afhaalpunten voor supermarktbestellingen op, waarbij eerste onlangs werd geopend in Eindhoven. Het doel is om de klant binnen 90 seconden aan zijn boodschappen te helpen. Een enorme groei van afhaalpunten zowel in winkels als op specifieke locaties, alhoewel er ook sceptici zijn die denken dat we nooit met zijn allen bij ‘een wand vol zwembad- kluisjes’ (retailgoeroe Cor Molenaar) onze internetbestellingen gaan ophalen. Wat is de motor achter deze op hand zijnde doorbraak van afhaalpunten? Dat is eenvoudig: klanten willen graag hun bestelling thuisgeleverd krijgen, maar vooral overdag is één op de drie mensen niet thuis. Dan wordt de bestelling maar bij buren afgeleverd, of de volgende dag weer bezorgd. Dat levert onzekerheid, kosten en gedoe op, en het gebruik van een afhaalpunt kan dit wegnemen. Met een afhaalpunt weet je waar je aan toe bent, met als voorwaarde dat je de bestelling wel eenvoudig, snel en te allen tijde moet kunnen ophalen. Met het groeiende netwerk van afhaalpunten wordt dat steeds beter mogelijk voor de meeste Nederlanders. Er kan zo een sneeuwbaleffect ontstaan. waarbij het gebruik van afhaalpunten zo tien maal zo groot kan worden in de komende jaren. Een doorbraak in het gebruik van afhaalpunten lijkt dus anno 2013 ophanden in Nederland. Daarbij moeten we ons wel één ding blijven beseffen. Verreweg de meeste klanten willen nog steeds bezorging aan huis, maar dan gratis en op een zelf gekozen tijdstip. Beiden tegelijk is niet altijd mogelijk, en dan zijn afhaalpunten een vertrouwd alternatief. Maar als er dienstverleners opstaan die wel gratis en in elk gekozen tijdslot bestellingen betrouwbaar kunnen leveren? Dan kan het succes van afhaalpunten weer snel voorbij zijn. Benieuwd of Nederlandse dienstverleners deze uitdaging kunnen oppakken de komende jaren!

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI