Chinese fabrikanten, re- en e-tailers en logistiek dienstverleners slagen er snel in de draad weer op te pakken nu het coronavirus hier op zijn retour lijkt: twee derde van hen zit inmiddels alweer op 80 procent of meer van zijn capaciteit. Bijna 60 procent van de bedrijven geeft aan dat de logistieke ketens upstream (dat wil zeggen wat betreft levering van componenten en deelproducten) alweer normaal functioneren. Hetzelfde geldt voor 47 procent van de logistiek dienstverleners.

De resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek dat Buck Consultants International uitvoerde onder productiebedrijven, e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners in China. Bijna 200 bedrijven participeerden in het onderzoek (laatste datum 24 maart) van dit wereldwijd opererende logistiek adviesbureau met kantoren in Shanghai, Singapore, Atlanta, Californië en Europa (Nijmegen, Den Haag, Londen, Frankfurt).

Logistieke ketens hebben meer veerkracht nodig

‘Het is duidelijk dat Chinese bedrijven nog steeds aan het herstellen zijn van de lockdowns en onderbroken logistieke ketens. Maar meer dan driekwart hoopt binnen acht weken de logistieke ketens weer volledig normaal te laten draaien, en dat is een bemoedigende verwachting’, meldt Jeff Wang, directeur van het Shanghai-kantoor van Buck Consultants International.

Volgens Patrick Haex, managing partner bij Buck Consultants en Global Head of Supply Chain Solutions, is 83 procent van de bedrijven er na de coronacrisis echter van overtuigd dat de logistieke ketens meer veerkracht nodig hebben. ‘Dat is ook wat onze klanten op dit moment van ons vragen. Het vraagt om een alomvattende aanpak, het momentum om te implementeren is nú.’

Prioriteiten

Met name de ontwikkeling van digital twins van de fysieke logistieke ketens om zo de zichtbaarheid in de hele keten te vergroten én de versterking van de samenwerking tussen alle schakels in de ketens, zijn prioriteiten (zie onderstaande afbeelding). Haex: ‘Het bouwen van robuuste end-to-end logistieke ketens is een multidimensionale taak. Het omvat data-gedreven control towers om zending-, order- en afleveringsdata te monitoren, zodat proactief kan worden ingegrepen.’

Maar ook het spreiden van leveringen van componenten over meerdere leveranciers – waarbij kwaliteit en leveringszekerheid centraal staan – is volgens hem belangrijk. ‘Aangezien meer dan 90 procent van de bedrijven de risico’s in de logistieke ketens wil verminderen, ligt er een enorme taak voor ons om de robuustheid van de supply chains van vandaag en morgen te verbeteren’, aldus Haex.

Bron: Buck Consultants International

Bron: Supply Chain Magazine
8 april 2020

 

Meer weten over dit item?

Ontvang nieuws van BCI